een goed begin... - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Stella Evers - WaarBenJij.nu een goed begin... - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Stella Evers - WaarBenJij.nu

een goed begin...

Door: Estela

Blijf op de hoogte en volg Stella

02 Augustus 2006 | Costa Rica, San José

Jippie! We zijn in Costa Rica! Na een vlucht van ruim 14 uur zijn we gisteren, lokale tijd 21.10 uur geland op Juan Santamaria international airport. Gelukkig bleek onze bagage ook meegekomen. Zelfs een pinautomaat was aanwezig op het vliegveld, zodat we gelijk onze eerste colones hebben gepind. Daarna gingen we op zoek naar iemand van ons hostel. We hadden namelijk vantevoren uit Nederland een mailtje gestuurd met het verzoek om een airport pick-up. Er leek echter niemand te staan van 'onze' casa yoses. Na navraag aan een vertegenwoordiger van een van de andere hostels in San José, bleek dat er niemand was van Casa Yoses en dat ons werd aangeraden een taxi te pakken. Die kon de vertegenwoordiger vanzelfsprekend wel voor ons regelen. Aangezien we zelf al ontzettend moe waren (we waren immers al ruim 20 uur op), accepteerden we zijn aanbod. Aangekomen in het hostel bleek de kamerreservering gelukkig wel goed doorgekomen, zodat wij ons spoedig in een bed konden storten.

Na een heerlijke nacht zorgeloos slapen, werden we vanochtend uitgeslapen wakker. Het ontbijt (d.w.z. de ingrediënten daarvan) stonden reeds klaar. Een bakje melk met cornflakes en twee stuks toast later waren we klaar voor een eerste verkenning van de omgeving. We zitten in een hostel vlakbij de school waar ik vijf jaar geleden een maand aan heb gestudeerd. Dat is erg makkelijk, ik voel me gelijk thuis. De supermarkt wist ik dus ook gelijk te vinden. Daar hebben we een voorraadje fruit en andere ontbijt-zaken aangeschaft, voor de komende dagen.

Bij terugkomst in ons hostel met de boodschappen hebben we een ontbijt part II genomen en besloten wat we vandaag en morgen verder gaan doen. Voor morgen hebben we vervolgens een excursie geboekt naar de vulkaan Poas, de watervallentuin La Paz en een tochtje over de Sarapiqi (een rivier die door regenwoud loopt). Dit is de zogenaamde 4 in 1 toer. Morgen om 6.20 uur zullen we worden opgehaald. Dat wordt dus geen uitslapen.

Voor vandaag hadden we in de planning om even door het centrum te lopen en vervolgens naar de nabijgelegen vlindertuin te gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Zij het dat helaas tussen het moment van uitstappen van de bus naar het centrum en circa 5 minuten daarna de eerste zaak waar we iets wilden kopen (de taco bell; het was inmiddels als lunchtijd) Arnoud's portemonnee bleek te zijn gestolen. Het blijkt hier dus toch iets minder veilig dan gedacht. Gelijk de postbank gebeld om alle passen de blokkeren en daarna de schade gerecapituleerd. Deze komt neer op ca. 100 dollar cash, een pinpas en een creditcard (inmiddels dus geblokkeerd), een PADI-duikbrevet, een ziekteverzekeringpasje en enkele bonnetjes etc. Het lijkt dus mee te vallen, nu het meeste wel te vervangen is. Maar het is natuurlijk wel schrikken, zo op de eerste dag. Achteraf bedenkt je dan allemaal dingen die je anders had kunnen doen, zoals je pasjes niet bij het geld bewaren, of je portemonnee niet in het voorvak van de tas bewaren. Dit laatste had ik arnoud al expliciet gezegd, maar helaas had ik er niet hard genoeg op aangedrongen. Gelukkig hebben we mijn portemonnee nog. Daarin zit nu inmiddels alleen de cash. De pasjes zitten apart, diep weggestopt. Dit overkomt ons geen tweede keer.

Na veel geregel en uiteindelijk ook een lunch besloten we onze plannen voor vanmiddag toch maar gewoon door te zetten. We kunnen onze vakantie immers hierdoor niet laten verpesten (of zelfs maar een dag ervan). Een halfuurtje wandelen later stonden we dus in de vlindertuin. Zoals gebruikelijk hebben we hier veel te veel erg mooie foto's gemaakt van bijna alle in deze tuin rondvliegende vlinders. In een put bleken zelfs ook nog drie schildpadden te zitten (waarvan 1 nog op babyformaat). Nu zijn we net teruggekomen in het hostel en aangezien de snelle computers vrij waren (er staan hier vier computers, waarvan twee snelle(re)), zijn we daar maar eens achter gekropen. Arnoud heeft zojuist de mooiste foto's uit de vlindertuin geselecteerd, dus ik zal eens kijken of ik die op deze site kan krijgen.

Groetjes!

• 02 Augustus 2006 - 21:08

Arnoud:

Ja hallo, ik heb echt héééél goed op mijn tas gelet hoor, echt waar!!! De portemonnee zat juist in het voorvakje omdat ik daar zo makkelijk mijn hand overheen kan houden :-(

• 03 Augustus 2006 - 10:50

Dorien:

Inderdaad mooie vlinders!
    Arnoud, ik hoop voor je dat het kwijt zijn van je duikbrevet geen problemen oplevert!
    Veel plezier verder!!!
    Dorien

• 03 Augustus 2006 - 17:09

Menne:

dag mensen!
    jammer van de centjesmachine van Arnoud.. maar laat het je vakantie niet verpesten...het is immers maar een centjesmachine..

Ps: we are working on the extra photo's...(u aangeboden door papa en mama en ondergetekende)

• 03 Augustus 2006 - 17:47

Elma:

Fijn om al zo snel iets van jullie te horen. Het is natuurlijk minder, dat jullie al zo vroeg van enige (toch wel noodzakelijkelijke)eigendommen ontdaan zijn. Hopelijk zal dat hierna niet meer gebeuren. Mijn indruk is, als je eenmaal als slachtoffer *uitgekozen" bent, heb je eigenlijk weinig kans meer om het te voorkomen.
    Dat jullie je vakantieplezier er niet door laten vergallen vind ik heel goed en ik wens jullie dan ook nog vele mooie belevenissen. Oma heeft het heel leuk gevonden, dat jullie nog bij haar langs waren geweest en natuurlijk krijgen jullie hierbij de hartelijke groeten (ik heb haar de inhoud van de eerste mail verteld).
    Wij gaan zolangzamerhand ook pakken voor onze vakantie . liefs