Happy Birthday to Fleur - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Stella Evers - WaarBenJij.nu Happy Birthday to Fleur - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Stella Evers - WaarBenJij.nu

Happy Birthday to Fleur

Door: Stella

Blijf op de hoogte en volg Stella

27 Augustus 2006 | Costa Rica, San José

Hoi iedereen! Hierbij weer een berichtje. In dit bericht in het bijzonder felicitaties en verjaarszoentjes aan mijn zustertje Fleur, die in Nederland inmiddels jarig is (hier duurt het nog een paar uur voor het de 27e is). Van harte gefeliciteerd met je 20e verjaardag!!! Het is jammer dat we er vandaag niet bij zijn, maar we maken het volgend weekend goed, okee?

Op dit moment zijn Arnoud en ik weer aangekomen in San José. Dit zal ons laatste verblijf in de hoofdstad zijn. We hebben namelijk besloten om onze reis in Alajuela te eindigen, aangezien deze stad dichterbij gelegen is, zowel bij het vliegveld als bij onze volgende bestemming (waar we dan dus vandaan komen), La Fortuna de San Carlos. Bij La Fortuna hopen we nog even te kunnen genieten van de hotsprings, watervallen en natuurlijk het uitzicht op de vulkaan Arenal. Daarna dus, op de 29e, door naar Alajuela. De 30e willen we dan nog een dagtripje ondernemen naar het nabijgelegen souvenirwalhalla Sarchi. De 31e om 10.05 zullen we dan als het goed is de thuisreis aanvaarden.

De afgelopen dagen hebben we echter ook niet stilgezeten. Na het schrijven van het vorige bericht en het plaatsen van vele foto’s, hebben Arnoud en ik een uurtje doorgebracht op het busstation van Puerto Viejo (op de een of andere manier kunnen we die bussen echt niet goed plannen) en zijn we vervolgens vertrokken richting Bribri, naar de bank. Het bleek dat wij niet de enigen waren die naar Bribri gingen om te pinnen. Wel verrassend was dat er ook een heleboel locals met ons in de rij stonden bij de bank. Na het pinnen hebben we heerlijk geluncht bij een nabijgelegen restaurant. Vervolgens hebben we weer een uurtje doorgebracht op een busstation. Gelukkig hebben we tijdens het vrijwilligerswerk in Puerto Vargas een aangename manier gevonden om de tijd te doden, namelijk door middel van een kaartspelletje genaamd Shithead. Het kan gespeeld worden met een grote groep, maar ook met z’n tweeën is het leuk, al is wel veel afhankelijk van de kaarten die je krijgt toebedeeld. Na de busreis terug, hebben we nog even gezellig in Puerto Viejo rondgewandeld en zijn we vervolgens weer vroeg ons bedje in gegaan. Bijslapen van het vrijwilligerswerk was nog wel nodig.

De volgende ochtend gingen we duiken. Na een ontbijtje bij de door Arnoud reeds genoemde bakker, kwamen we ruim op tijd aan bij de duikschool. De flessen bleken allemaal weer gevuld, zodat we na het uitzoeken van de juiste uitrusting snel het water in konden voor een korte opfriscursus. Het opfrissen bleek gelukkig geen probleem. Ongeveer een uurtje later verschenen de andere duikers (twee tico’s/spanjaarden en drie amerikanen) en twee snorkelaars (amerikanen) en kon de boottocht naar de eerste duiklocatie beginnen. Dat wil zeggen: zodra de motor aan de praat was, dat duurde ongeveer een kwartier. Het was een aangenaam boottochtje, aangezien het heerlijk zonnig weer was en de wind dus een aangename verkoeling gaf. Aangekomen op de duiklocatie werden wij een voor een in onze uitrusting geholpen, waarna we onszelf in het water lieten vallen. Toen uiteindelijk een groepje van ons, de twee spaanstaligen en de instructeur in het water lag, begon de afdaling naar een onderwater gelegen muur van koraal. Het was echt supermooi onder water. We hebben een heleboel visjes en vissen gezien, heel veel koraal en sponzen en zelfs een waterspin (eeeh). Helaas hebben wij geen kreeften gezien, later bleek dat de andere groep die was tegengekomen. En hoewel er in die regio ook zeepaardjes voorkomen, hebben wij deze ook niet mogen ontmoeten. Desondanks was het een erg plezierige duik. Teruggekomen op de boot (hm, dat klinkt nu heel makkelijk, maar dat was het eigenlijk niet. Het komt erop neer dat je, weer een voor een, je uitrusting in het water uittrekt en aan de personen op de boot geeft, waarna je jezelf met behulp van je flippers over de rand van de boot kiepert) kregen we een lekker stukje watermeloen en/of mango te eten. Toen was het wachten op de andere groep, die iets later het water in waren gegaan en naar later bleek ook iets minder diep, zodat zij ook iets langer onder water konden blijven. Toen de andere groep een eindje verderop bovenkwam, haalden we ze op met de boot en gingen we even naar wat kalmer water om de luchtflessen te vervangen voor de tweede duik. Helaas bleek toen dat Arnoud’s maag nog steeds niet zo goed tegen schommelende bootjes kan. Gelukkig was hij niet de enige, al hangende over de reling kreeg hij gezelschap van een van de amerikanen, na de bemoedigende woorden: “I think i’ll join you”. Meestal lucht een lege maag gelukkig wel op. De beoogde tweede duiklocatie bleek helaas even later iets te wild te zijn vandaag, zodat we de boot er niet stil konden leggen. We voeren dus maar door naar een andere beoogde duiklocatie. Helaas was hier het zicht minimaal, zodat besloten werd om, helaas, terug te keren. Wel fijn was dat we daardoor de helft van ons geld terugkregen. En ook na deze ene duik zijn Arnoud en ik weer helemaal fan geraakt. Binnenkort gaan we maar weer eens langs bij de duikvereniging in Gouda, inmiddels hebben we daar genoeg inkomsten voor :-). Na terugkomst aan de wal, zijn we even op bed gaan liggen om bij te komen. Daarna hebben we heerlijk gegeten bij een restaurantje dat ons door twee van de amerikanen was aangeraden. Gezien onze gevoelige magen de laatste tijd (ik was ook nog steeds niet helemaal gezond), hebben we een lekker gazpacho (een internationaal restaurant) en een pannenkoek gegeten (die zijn hier overigens heel anders dan in Nederland). Daarna hebben we ter afscheid nog even wat geslenterd door Puerto Viejo.

Vanochtend zijn we weer vroeg opgestaan. Ontbijt gehaald bij de bekende bakker en weer wachten op de bushalte. Gisterenavond waren we er eindelijk achter gekomen dat er wel degelijk een busschema bestaat. Het stond zelfs gedrukt achterop de toeristenplattegrondjes van Puerto Viejo, die overal gratis waren op te halen. Wij wisten dus dat wij met de bus om 7.30 uur wilden vertrekken. Omdat we inmiddels zelfs een kaartverkooploket hadden gevonden, stapten we iets na 7.30 uur zelfs op de bus met een kaartje. De bus was overigens slechts voor ongeveer de helft gevuld. Onderweg hebben we nog even gezwaaid naar Puerto Vargas en de andere vrijwilligers. Na Cahuita kregen we zelfs nog een heuse politiecontrole. Ik vermoed op het vervoeren van softdrugs, die in de regio van Cahuita wel worden gedoogd, maar daarbuiten niet (jaja, we zijn niet de enigen met een gedoogbeleid). Na een busrit van viereneenhalf uur kwamen we uiteindelijk aan bij de Terminal del caribe in San José. Toen we onze bagage uit het busruim wilden halen, bleek er een gekko'tje op mijn tas te zitten. Hoe schattig! Hij schrok zich wel een megahoed van al die drukte. We hebben toen onze bagage even opgeslagen bij de busterminal, omdat we snel kaartjes wilden gaan halen voor onze volgende busrit, morgen. Aangezien de bussen niet allemaal van hetzelfde station vertrekken (dat zou te overzichtelijk zijn), was het een korte wandeling naar de busterminal Atlantico Norte. Daar was het geen enkel probleem om kaartjes te krijgen. Helaas hebben we geen toegewezen plaatsen, dus we moeten er morgen wel vroeg bij zijn. Op de terugweg naar de Terminal del caribe werden we overvallen door een echte costaricaanse regenbui, zodat we daar enigszins doorweekt aankwamen. Dit was overigens ook te danken aan het feit dat je op de stoep hier ook niet bepaald gevrijwaard wordt van opspattende plassen door passerende auto’s. Omdat vervolgens onze taxichauffeur naar ons hostel erg vriendelijk was, hebben we hem gevraagd om ons morgenochtend te rijden naar de bus naar La Fortuna. Aangekomen in het hostel hebben we eerst een beetje uitgerust (ik heb zelfs een paar uur geslapen) en vervolgens zijn we naar de mall gegaan. Daar hebben we gegeten, gepind en enkele boeken en CD’s aangeschaft. Arnoud genoot ervan om weer in de bewoonde wereld te zijn. Helaas voor hem vertrekken we dus morgen weer naar een dorpje. Toch ga ik ervan uit dat we ons daar ook wel kunnen vermaken. Tot het volgende bericht!

P.S. Arnoud heeft bij enkel eerdere berichten ('een goed begin', '4 in 1' en 'vlug weer door') meer foto’s geplaatst, omdat we op dat moment nog niet zoveel ruimte hadden en inmiddels dus wel. Neem een kijkje!

• 27 Augustus 2006 - 15:37

Tante Annemarie:

Hallo Stella en Arnoud,

Ik kom net van de jarige Fleur vandaan. Ze was erg vereerd dat je nog even belde. En ze was zo als gewoonlijk "echt" jarig!
    Nu ga ik nog even kijken naar de foto's. Groetjes en tot de volgende keer.